Een speciale dagafsluiting... (deel 2)

29 maart 2013 - Zuni Pueblo, New Mexico, Verenigde Staten

Na de afdaling maken we de wandeling naar de ijsgrot. Vreemde gewaarwording; vulkaan en ijsgrot. De temperatuur in de grot komt niet boven de -1 graden Celsius. De ijsvloer in de grot is ca. 70 cm dik en dat het hele jaar door. Het diepstgelegen ijs is ± 3400 jaar oud. De pueblo indianen noemden deze grot ' wintermeer'.
We rijden verder naar El Morro, ook wel inscription rock genoemd. Zowel de pueblo indianrn als de eerste pioniers, de spaanse overheersers en soldaten uit de burgeroorlog hebben hier - in de rots - hun blijk van bestaan achtergelaten. Deze pleisterplaats is vergeven van een (pre)historische grafitti. We zien teksten en namen uit 1692, 1849, 1605 en petroglyfen van ver voor deze jaren. Sommige versleten door de tand des tijds, door weer en wind, anderen na al die jaren nog prima leesbaar. Daarna stoppen we bij het bezoekerscentrum in Zuni Pueblo. Ik wil hier erg graag de indianen fotograferen en daar heb ik een vergunning voor nodig. Omdat het al wat later in de middag is informeer ik ook direct naar een camping, die blijkt er niet te zijn. Ook de campground in het nabij gelegen Ojo Caliente blijkt niet open te zijn. We mogen de nacht doorbrengen op de parkeerplaats voor het bezoekerscentrum. Geen faciliteiten, geen kosten.