Cultuur, traditie of commercie?

20 maart 2016 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Arizona is vooral bekend vanwege de Grand Canyon, maar deze staat heeft nog zoveel meer te bieden. Tegenwoordig is Arizona hip and happening, zo worden er rondreizen aangeboden langs diverse indianenstammen, de Native Americans. Het gebied dat nu de staat Arizona vormt, werd eerst bevolkt door indianenvolkeren als de Hopi en de Navajo. Nog steeds zijn grote delen van Arizona reservaten waar je een vergunning voor nodg hebt om er binnen te treden.
Netzoals New Mexico betovert Arizona op de een of andere manier; eindeloze ruimte en magnifieke landschappen. Bergen, valleien, plateaus, canyons, woestijnen en de Colorado River.
3 Jaar geleden hebben we het spectaculaire landschap van Canyon de Chelley, Monument Valley en de Grans Canyon bezocht. Deze keer rijden we naar Page om daar onder anderr de Antelope Canyon te bewonderen.
Hoe ik ook mijn best doe, hoe goed ik het landschap ook in me opneem, ik hoor in mijn hoofd geen klanken of muziek met indiaanse invloeden. Laat staan de traditionele indiaanse muziek. Misschien komt dat omdat de Native Americans zelf ook vercommercialiseerd zijn. Elk casino wat je tegenkomt valt onder Indiaans beheer. Elk door Indianen gerund tankstation, zelf noemen ze het trading post, heeft een uitgebreidt arsenaal aan waardeloze souvernirs. Mij bekruipt het gevoel van een mismaakte uitbuiting, een verloochening van een eeuwenoude cultuur en dat is jammer. Heel jammer.

1. Pa en Ma:
    20 maart 2016
    Wat zien jullie veel en schrijf jij het leuk op, je zou zo bij een reisbureau kunnen beginnen.Groetjes van ons.