Een speciale dagafsluiting...

29 maart 2013 - Zuni Pueblo, New Mexico, Verenigde Staten

Hoe vaak komt het in het in je leven voor dat je de avond eindigt met rituele dansen, en dan bedoel ik niet een goedbedoelde regendans in je eigen achtertuin, maar een dans uitgevoerd door de Zuni stam. We zijn in Zuni pueblo en mogen bij uitzondering deze dansen bijwonen...
De ochtend begon het het oneindig aanhouden van het toeteren van elke passerende trein. Vroeg op en weldra onderweg, ook dit deel van route 66 blijkt volledig parallel te lopen met interstate 40. Snelweg hebben we genoeg gezien en we slaan af naar route 53, The Ancient Way. Een route dwars door het land van Navajo en Zuni indianen. Als snel komen we geen verkeer meer tegen. De route loopt door El Malpais, een prachtig uitgestrekt gebied met bossen, heuvels en vulkanen. Het blijkt het land van 'fire and ice' te zijn, een vreemde combinatie die we hier toch echt gaan ontdekken bij de eeuwige ijsgrot en de Bandera vulkaan. Ongeveer 10.000 jaar geleden zijn er in dit gebied vele uitbarstingen geweest waardoor er 29 vulkanen zijn ontstaan, de Bandera is er daar 1 van. De top heeft een doorsnede van 1200 feet en de krater is 800 feet diep. We beklimmen de vulkaan en hebben een prachtig uitzicht over de omgeving.