Een speciale dagafsluiting... (deel 3)

29 maart 2013 - Zuni Pueblo, New Mexico, Verenigde Staten

Helaas, zo vertelt de mijnheer van het centrum, kan hij voor vandaag en morgen geen foto vergunning afgeven vanwege de rituele dansen in de pueblo. Dansen uitgevoerd door de Zuni indianen. Mogen we daarbij aanwezig zijn, vraag ik. Bij uitzondering en doordat we plechtig beloven geen fotocamera, telefoon of videocamera mee te nemen en - zo wordt ons gezegd - afstand te houden van de ceremonie mogen we bij de dansen aanwezig zijn. We lopen naar het dorp en horen de muziek en zang al op afstand. De ceremonie is ney begonnen. De plaza staat vol met mensen en wij staan als zovelen anderen op de dsken van de huizen rondom de plaza. De dansers brengen manden mee, met geschenken voor de bewoners. Wel een klein beetje lachwekkend; indianen in vol ornaat getooid in ceremoniele veren, maskers, kleden en sieraden die uit de manden blikjes Coca Cola, chips, popcorn, koekjes en dergelijke uit de moderne tijd halen. De presentjes worden verderld onder de bewoners en iederern krijgt een deel. Soms wordt er wat in de handen gedrukt maar ook wordt het een en ander naar de mensen op de daken gegooid. Na het verdelen van de cadeaus volgt er een repeterend geluid van de trommels en een soort sambaballen.