Rondje eiland....

21 mei 2015 - Koh Chang, Thailand

Door het heerlijke verjaardagsmaal en de verjaardagscocktail van gisteravond was het vanmorgen wat later toen we wakker werden. Gelukkig kunnen we tot half 11 ontbijten dus geen man overboord. Het is wederom een prachtige zonnige dag en het vooruitzicht is dat het vandaag weer 38 graden gaat worden. We smeren onszelf goed in met factor 30. Hoewel we al lekker gekleurd zijn willen we niet verbranden. Na het ontbijt met de scooter richting het dorp. Het is in onze ogen een echt Thais tafereel; Hans achter het stuur, dan een flinke tas met was tussen ons in en dan kom ik. In Thailand is het niet meer dan normaal je met de hele familie op de scooter te verplaatsen. Vader, moeder, twee kinderen en dan nog de boodschappen is geen uitzondering. Voor nog geen 3 Euro wordt onze was (zo'n 3.5 kilo) fris gewassen en gestreken. Morgen kunnen we het pakketje weer ophalen. Wat een service!
Ook vandaag maken we een rit op de scooter en rijden vanuit het Westen van het eiland naar het noordelijke deel en dan door naar het niet toeristische oostelijke deel. Het eiland heeft maar 1 geasfalteerde weg die op een aantal kilometer na het eiland rond gaat. Wanneer dat laatste deel aangelegd wordt weet niemand. Buiten de geasfalteerde weg vindt je nog wat bospaden en wat ongeplaveide weggetjes. De rest van het eiland bestaat uit prachtig groene jungle die soms reikt tot aan de zee. Er zijn wat mangroven en het laatste beetje natuur is het strand en de omringende zee. We zien veel prachtige vlinders, makaken, vissersdorpjes, rijk versierde tempels en toch ook wel de armoede van een heleboel Thai. Veel schamele huisjes gebouwd van alles wat men heeft kunnen vinden, plastic, golfplaten en dergelijke. Bij elk huisje staat wel een stalletje met wat flesjes water, wat ananassen of Durian. Voor de verkoop om toch wat centjes te verdienen. Het oosten van het eiland is toeristisch gezien nog onderontwikkeld. Geen luxe hotels maar homestay verblijven. De kust is wel veel rotsachtiger dan de westkust. Zandstranden zie je hier veel minder. Onderweg hier en daar een koud drankje gedronken en rond een uur of 2 rijden we de scooter de parkeerplaats van ons resort weer op. Eerst maar eens afkoelen in het zwembad.