Oklahoma: cowboys en indianen

25 maart 2013 - Choctaw, Oklahoma, Verenigde Staten

Via de staatsgrens verlaten we Missouri en rijden we Kansas binnen. Het weer is aanzienlijk beter; het vriest nog, er ligt nog sneeuw maar de lucht is niet zo grauw en grijs. Een voorzichtig zonnetje breekt door. Via Galena rijden we naar Baxter Springs en dan rijden we de staat Oklahoma al in. Route 66 door Kansas is waarschijnlijk de meest korte afstand die in een staat te rijden is. Direct na het passeren van de staatsgrens zien we een marmeren plaquette met de tekst ' entering indian territory'. De naam van het eerste stadje klinkt ook indiaans.... Quapaw. Oklahoma is er trots op de 'native' staat te zijn. In Commerce zien een schattig Conoco benzinestation. Vlakbij Afton 'doen' we de Ribbon Road. Het enige overgebleven deel van Route 66 wat 1 baans is. Aangelegd in 1922 toen er geen geld genoeg was voor een tweebaansweg. Vanaf 1937 werd de route niet meer gebruikt alleen door mensen zoals wij die met hun camper over de bijna 16 mile lange slecht geplavijde weg gaan 'off roaden'. Door naar Tulsa en Sapulpa, we rijden voorbij aan een geweldig autokerkhof vol met oude Ford pick-ups. Naar binnen geslopen om wat plaatjes te schieten. Waar blijven die cowboys toch? Wel 2 grote borden gezien met diensten voor de Cowboy Church.