Meer Nashville...

14 maart 2016 - Nashville, Tennessee, Verenigde Staten

De shuttlebus die ons van de Two Rivers camping naar downtown Nashville brengt stopt precies voor het Ryman Auditorium, "The Mother Church of Country Music." Eigenlijk gebouwd als een kerk, maar al snel omgetoverd tot muziektempel. Zo hebben hier oa Dolly Parton, Johnny Cash, Neil Young, Simon & Garfunkel en Garth Brooks op de buhne gestaan. Maar ook moderne bands zoals Coldplay & Mumford and Sons treden hier regelmatig op. Wij zetten onze gang voort naar de Country Music Hall of Fame. Zoals Hollywood 'n walk of fame heeft met filmsterren, zo heeft Nashville de grootste Country-sterren vereeuwigd in 'n Hall of Fame. De plaquettes liggen hier niet op de grond maar hangen aan de muur. Met ons toegangskaartje mogen we ook het bijbehorende musuem in. In dit museum staat de ontwikkeling van de Country-muziek centraal, vanaf de eerste beginstapjes (op basis van de traditionele folk-muziek) tot de enorm massale country-pop van de afgelopen decennia. Om 11 uur stond de shuttle met bijbehorende gids klaar om ons naar de historische RCA studio B te brengen. De studio die voor Elvis Presley gebouwd is, maar waar zo onnoemelijk meer artiesten hun albums hebben opgenomen. De dag na het overlijden van Elvis is RCA vertrokken uit het gebouw en heeft het een behoorlijke tijd leeggestaan. Nu. Is het gebouw weer in gebruik genomen, ook als studio en exact zo gelaten als men het heeft aangetroffen. We hoorden zoveel anekdotes begeleidt door de muziek van toen. Kippevelmomentje: gezeten aan de piano van Elvis en gestaan op het blauwe kruisje waar alle maar dan ook alle partijen van elke artiest zijn ingezongen.