meer dan een leuke lokale markt.....

26 mei 2015 - Bangkok, Thailand

Met de taxi naar de Klongson markt, een markt voor de Thai. Als het goed is zijn hier geen toeristen te bekennen. Het is een markt in een oud treinstation. Met name groente, kruiden, fruit en bloemen worden hier verhandeld. Het neigt naar een soort groothandel In alle koopwaren. 's Ochtends in alle vroegte komen hier allerhande vrachtwagens en boten uit heel Thailand die de verse spullen bezorgen. Alle goede te n worden overgeladen in grote rieten manden die door kruiers de markthal in worden gereden of gesleept. Geen toerist te bekennen en dat is fijn, want deze markt is een pareltje. Het ruikt hier heerlijk naar verse bloemen, groentes en kruiden. De bloemen worden per bos of meerdere bossen verhandeld maat worden deels ook ontdaan van stelen zodat alleen de bloem overblijft. Hier worden dan weer door een soort van bloemisten de bloemenkettingen van gemaakt die de Thai gebruikt bij de dagelijkse offerandes in de tempel of bij het tempelhuisje thuis. Behalve dat de markt heerlijk geurt, kleurt ze ook. De bloemen maar ook de overige koopwaren vertegenwoordigen een waar kleurenpalet. Het geheel ziet er erg uitbundig uit. Rondom de markthal staan natuurlijk de eetstalletjes maar zijn ook heel veel 'bloemenrijgers'. We doen ook een rondje om de markthal en komen uit bij een soort promenade, piksplinternieuw gebouwd, langs de rivier de Chao Praya. Het geheel is opgetrokken uit teak en marmer. Overal chique winkels en restaurants. Een grotere tegenstelling heb ik deze vakantie bijna niet gezien. Workingclass versus Upperclass. Doe mij de markthal maar, lekker authentiek...ik hoop alleen dat met de opkomst van deze nieuwe boardwalk het oude, authentieke deel blijft bestaan. De bloemenmarkt bestaat al sinds 1961 en het zou toch eeuwig jammer zijn als zo'n prachtige plek opgeslokt wordt door de hedendaagse tijd.

1. Pa en Ma:
    27 mei 2015