Een dagje snorkelen. ..

19 mei 2015 - Koh Chang, Thailand

Hoewel ik boten een soort van haat heb ik deze toch nodig om naar de mooiste snorkelplekjes te gaan. Op hoop van zegen dat de golfslag me vandaag genadig zal zijn.....
Om 8 uur wordt ik door de auto van Scubadawgs opgehaald. Na een aantal stops langs de diverse hotels zijn we met 8 man die een dagje gaan snorkelen of duiken. Verzamelplaats is het winkeltje bij het duikresort van Scubadawgs, waar we een uitleg krijgen over de dag en de gebruiken op de boot en op zee. 5 man gaan duiken en 3 gaan er snorkelen en we worden begeleidt door 3 instructeurs en een kapitein en 2 hulpjes. Bang bao oftewel het Fisherman's village bestaat voor het grootste deel uit een pier. De straat die naar de pier leidt staat vol met kleine stalletjes, duikscholen en restaurantjes. De echte authentieke paalwoningen boven het water zijn helaas bijna allemaal verdwenen. We lopen de hele pier af naar de boot en 'schepen in'. Na een paar minuten varen merk ik al dat de golfslag behoorlijk is en ik ben blij dat ik mijn reispilletje heb ingenomen. We varen een half uurtje naar de eerste snorkel-/duikplek. We stoppen op de plek waar de HTMS Chang ligt . Dit is het wrak van een voormalig Amerikaans oorlogsschip wat in 1962 is verkocht aan Thailand. In 2012 hebben ze het voor wetenschappelijk onderzoek en als duiklocatie laten afzinken. Het ligt op circa 30 meter diepte en heeft een lengte van meer dan 100 meter, de masthoogte is 28 meter. Het kraaiennest ligt ongeveer 5 meter onder het wateroppervlak. Het is dus een goede locatie om te duiken en te snorkelen. Het water is erg helder, je kan het dek van de gezonken boot zien. Al snel ben ik omringd door allerlei soorten, maten en kleuren vissen. Sommigen zijn brutaal en knabbelen even aan je en anderen zijn wat schuwer. Het is weer een prachtig schouwspel in deze vredige onderwaterwereld. Ben nog steeds blij met mijn duikbril met glas op sterkte, ik gebruik deze al jaren en hij komt me ook nu weer goed van pas. Zo nu en dan zie je de duikers onder je door gaan en zwem je door de luchtbellen. Na een uur klimmen we aan boord en varen naar de tweede 'spot'.