Pueblo's, pueblo's en nog eens pueblo's

28 maart 2013 - Albuquerque, New Mexico, Verenigde Staten

Hoewel we in de Verenigde Staten van Amerika zijn, in New Mexico om precies te zijn is het spaans wat de klok slaat. De dorpjes maar ook vele stadjes hebben spaanstalige namen, ik noem bijvoorbeeld: Los Montoyos, Villanueva, Pecos en niet te vergeten Santa Fe. Slecht een klein aantal, de landkaart staat vol met gelijksoortige namen. Er wordt ook veelal spaans gesproken. Vandaag gaan we mee in de spaanse traditie en volgen de Santa Fe Trail, naar Las Vegas. Niet de wereldse gokstad in Nevada maar een piepklein broertje in New Mexico. De route is prachtig, vele begroeide roodgekleurde rotsen met op de achtergrond de besneeuwde bergtoppen van de Sangre de Christo bergen. In Las Vegas is het, na een wandeling over de plaza, tijd voor een kop koffie. We rijden door naar hrt Pecos National Historical Park. Hier leren we dat de indianenstammen niet alleen op de prairies in hun tipi's leefden maar dat ze reeds in 1625 in bakstenen huizen leefden van meerdere rtsges hoog. De huizen werden gepleisterd met roodkleurige leem. Natuurlijk wel onder invloed van geestelijken en de spaanse overheersers. Toch zie je behalve 'westerse' kerkelijke invloeden, de indiaanse cultuur duidelijk terugkomen.