Memphis en muziek

16 maart 2016 - Memphis, Mississippi, Verenigde Staten

Memphis is de grootste stad van de staat Tennessee. Het is echter niet de hoofdstad van Tennessee, dat is Nashville. Sinds het jaar 2000 neemt het aantal inwoners behoorlijk af, dit heeft te maken met de groeiende criminaliteit in de wijken van Memphis. En niet omdat mijn hart in Nashville ligt, maar bijna gelijktijdig zeggen we tegen elkaar dat hier in Memphis een heel andere sfeer hangt. Weg gemoeddelijkheid en amicale voorbijgangers, het is hier bedompter, wat zwaarder. Zou dat aan de muziek liggen? De muziek hier heeft historisch gezien, denk aan het slavernijverleden, natuurlijk wel een andere inslag. Ironisch genoeg is er uit alle onderdrukking en het zwoegen op de katoenplantages ook iets positiefs voortgekomen: de blues en de soul, met als kloppend hart het wereldberoemde Beale Street: Home of the Blues. Iedereen die ook maar iets op muzikaal gebied voorstelde of dat graag wilde, kwam hierheen om een plaatje op te nemen.
Wie vandaag de dag over Beale Street loopt, waant zich met een een behoorlijk grote dosis fantasie in het Memphis van toen. Hoewel toeristisch heeft Beale Street toch wat van zijn oude charme behouden. In de muziekcafés wordt nog dagelijks gespeeld en ook op het centrale plein vinden regelmatig optredens plaats waar toeschouwers meer dan welkom zijn.
Wij zijn neergestreken in het meest bekende etablissement van Beale street: BB Kings blues club. Allereerst genoten van wat southern cooking als gumbo. Zo veel huishoudens, zo veel gumbo’s. Er worden gumbo kampioenschappen georganiseerd. Er kunnen echt enorm veel verschillende ingrediënten in deze maaltijdsoep worden gebruikt. In onze variant zit kip, worst, kruiden, rode en groene pepers en rijst. Wat heerlijk gemarineerde kipvleugetjes, gevolgd door meatloaf en fantastische spareribs. Ondertussen wordt het podium overgrnomen door de huisband van BB King en het bluesfeest kan brginnen. Heerlijke muziek met overgave en soul gebracht. En ineens is de sfeer niet beladen, niet zo zwaar meer. Gospel, soul, blues en rock 'n roll zijn allen springlevend in Memphis.

1. Els&Cees:
    16 maart 2016
    Vakantiegangers. Wat een mooie verhalen.